Vem där? 

 

 

Uppgift: 

Att spela det klassiska sällskapsspelet Vem Där?, men med hela klassen som “spelplan”. Istället för brickorna/spelplanen med bilder på personer används alla elever för att skapa en “mänsklig” spelplan. 

Innehåll: 

Beskrivningar av utseende och/eller kläder

Förmågor: Prata, lyssna

Årskurs: Främst åk 6-7 men också 8-9 som genomgång/repetition/brain break/icebreaker

Material:  Elever och lärare

Förberedelsetid: Noll

Gruppering: Hela gruppen

Tips: Det är jätteviktigt att undvika adjektiv som kan upplevas kränkande, t.ex. tjock. 

 Gör så här: 

  • Läraren tar fram en elev (Sol). Resten av eleverna står upp.
  •  Läraren tänker på en elev, till exempel, Hadi. 
  • Sol ska ställa de vanliga JA/NEJ frågorna till läraren om den elev hen har vald

Sol: ¿Är hen blond? 

Lärare: Nej, hen är inte blond

Alla blonda elever måste sätta sig ner. 

  • Sol är eleven som ställer frågorna men alla elever måste lyssna noggrant så de kan bestämma om de måste sätta sig ner eller inte. 
  • Till slut finns det bara en elev kvar: Hadi. 
  • När eleverna har förstått hur spelet går till, kan en elev vara den som tänker på en person och svarar JA-NEJ istället för läraren, så styr eleverna alla moment av spelet.

EXEMPEL FRÅGOR: ¿es un chico? ¿tiene gafas? ¿Lleva pantalones negros? ¿es más alto que la profesora?…

c’est un garçon? Avez-vous des lunettes? Portez-vous des pantalons noirs? Est-elle plus grande que l’enseignant? …

Ist er ein Junge? Hast du eine Brille? Trägst du schwarze Hosen? Ist sie größer als die Lehrerin? …

Ladda ner aktivitetet i PDF form här: http://VEM DÄR?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Levande alfabet
Vad saknas?
Ballongfest